Att vara steward utomlands mot i Sverige

Alla som varit på en kattutställning vet att det är tidiga morgnar och sena kvällar.
Detta gäller både utställare, domare, assistenter och alla som jobbar med utställningen.
För dom som jobbar med utställningen har dessutom åtskilliga timmar redan lagts ner av ideelt obetalt arbete.
Det är dom som självklart slitit mest iom att dom inte får en enda krona i betalning utan det är VERKLIGEN ideelt obetalt.
Är man domare och assistent så får man åtminstone en slant för sitt arbete.
Domare i Sverige får cirka 800kr tror jag plus hotell och resor betalda till och från utställningen.
Är man assistent/steward i Sverige så får man 300kr, betald lunch och dricka och kaffe under dagen.

Är man domare i de länder vi besökte, Polen, Tjeckien och Slovakien så får man en ansenlig summa pengar.
Det vi fick reda på var att en domare får cirka 7000kr i betalning för en utställning och med tanke på ekonomin i dom här länderna så är det en oerhörd massa pengar.

En assistent/ steward är däremot inte vatten värd. De får cirka 1-200kr i lön för en hel dags slit.  En dag så fick man inte potatis till maten utan det skulle man betala utöver. Ingen dricka ingick.  Kaffe och vanlig dricka under dagen var enbart för domarna.   I Slovakien stod jag och väntade på att bedömningen äntligen skulle börja och ser hur en tjej går runt med muggar i handen och en stor 1.5liters dricka i den andra handen.  Domaren och domareleven fick varsitt glas dricka men stewarden fick inget glas.  Fullständigt obegripligt.
Åsa skulle denna dagen gå och hämta kaffe till sin domare och går alltså till sekretariatet för att hämta detta.
Då får hon en sträng tillsägelse att HÄR fick hon inte vara och hon fick absolut inte hämta kaffe åt sin domare.
Nej ve och fasa.................. tänk om hon sprungit in på toan och hällt i sig det kokheta kaffet själv.

När man varit med i 3dagar och hört och sett allt detta så förstår man att det sprang runt "småbarn" och "jobbade" som stewards. Dom var inte många år äldre än 13-14 dom flesta av dom.    Merparten av tiden "hänger" dom bokstavligt på närmsta bord eller sitter mitt framför domarbordet och är allmänt i vägen för oss utställare, dom andra stewards och domarna. Ibland satt dom mitt framför domarbordet med benen sträckta framför sig och flamsade. 

Dom hade oerhört dåliga kunskaper hur katterna skulle hållas överhuvudtaget och om nån av dom hade tagit Vitöra i panelen den dagen han blev biten så hade jag blivit helt vansinnig.  Det fanns några få som var bra. Och några som var äldre.    MEN, behandlas man inte bättre och inte får betalt så får man också stewards därefter.

Återigen säger jag, Borta bra men hemma bäst.        *ler*
Nu drabbades jag ju inte speciellt mycket av detta själv och som sagt, många erfarenheter rikare är jag, men man får helt klart distans och lär sig att uppskatta vad vi här hemma och våra grannländer har.

Åsa får lägga till om det är något mer som jag missat. Jag jobbade ju inte utan var utställare och åskådare alla dagarna.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Jaaa, vad ska jag tillägga... Lön fick vi dag 1 (Polen)och en köttbit till mat - grönsaker och dricka var strikt till domarna. I Polen var det välorganiserat och en duktig chefssteward!



Dag två var...katastrofal... (Tjeckien). Liten lön, ingen mat (tills min underbara domare Sara Ojaniemi strejkade så att vi också skulle får lite att äta)ingen dricka och en feg och dålig asschef. Denna dag vill jag helst sudda bort!



Dag tre (Slovakien) var klart bra, i jämförelse med dagen innan! Eller som mina polska vänner sa - "Gårdagen var stenålder och detta är high tech!" (Fritt översatt från blandad engelska ;o) )Ingen lön idag men en fantastisk organisation, bra chef (det har enormt stor betydelse hur dagen blir!!)och en underbar trerätters middag! Enda minuset var då de irriterande och uppkäftiga ungdomarna som satt på golvet och sprutade sprit på varandra och sprätte iväg pappersbitar på varandra, och trängseln.



Summarum tycker jag att vi ska vara väldigt glada över hur vi har det i Sverige! Vi har en bit kvar till den strålande organisationen som rådde i Slovakien, men det mesta flyter mycket bra hemmavid! Troligen kommer vi att få del av deras system med storbild för nummer på SK:s utställning i höst. Jag jobbar på att få del av deras dataprogram.



När det gäller assistenterna var det vi två från Sverige och tre stycken från Polen som jobbade alla dagarna och utan att skryta var vi bra på det. Resten hade ingen aning om hur man uppförde sig som assistent och vilka sysslor som ingår. Och absolut ingen aning om hur man bär de olika raserna. Vissa utställare var så glada över att deras katter äntligen hade blivit visade på ett korrekt sätt att de kramade om oss och någon tår kom det också. Kul!



Centraleuropa kan lära sig av vår tidsfascism, och vi kan lära oss av Slovakiens näst intill militäriska organisation och hjälpsamhet! :o))



2009-05-21 @ 07:43:28
URL: http://www.hallonglantans.se
Postat av: Ligans Talesman

Tack Åsa ! :-)

2009-05-21 @ 11:59:17
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0