80-talet Kommer ni ihåg?

80-talet, visst är det ofattbart.....................

Att:
Vi på fullt allvar trodde att
George Michael var hetero.
( Ja, vad säger man ?! )

Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem.
( Mina barn vet inte vad en telefonautomat är )

Hockeyfrillan fanns på var mans huvud
- gärna i kombination med en synthtofs
( Samma sagda barn skrattar sig dubbelvikta )

Seglarskon betraktades som 'klassisk' och 'tidlös'
( Barnen -Seglarsko, vad är det ?? )

En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer och killar.
( Ser hemska bilder framför mig ) :-))

Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig
( Men men.... de vaaaa han ju !!!  Då.... )

Ett Lycra-plagg vid namn ' Body '(som knäpptes i skrevet med en konstruktion som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination med alkohol) hade en naturlig plats i tjejernas garderober.
( Nej, mamma har aldrig nyttjat alkohol juh) :-))

Axelvaddar, ju större desto bättre, gav oss en naturlig siluett.
( Var det här dinosaurietiden ?? ) 

Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen
- blå, grön eller brun.
( Tja, de va ju ursnyggt ???! )

En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii.
( Ja jösses )

Den lyxigaste förrätten var räkcocktail  och den flottaste efterrätten glace au four.
( No comments igen )

Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik
- då blev det hack i skivan
( Tror inte kidsen ens sett en skivspelare, än mindre vet att skivan hette LP )

Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på, den kallades stereobänken.
( Och dinosaurierna hoppar återigen )

Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som vi förvarade i speciella boxar. ( Fula plastboxar med massor med recept som jag aldrig någonsin tittade på. UTOM, möjligen efterrätterna )

Det gick rykten om att Michael och  Janet Jackson var samma person.
(Det fanns ju inte "google" )

Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel.
( Gud vad jag INTE saknar )

Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin och Sighsten Herrgård.
( Ja snacka om insnöade )

Tights och storskjorta var en naturlig kombination.
( *ler brett* ) 

Våra finaste tavlor föreställde  kyssande par i solnedgång , gråtande clowner och galopperande enhörningar.
( Fullständigt vidriga och självklart hade jag ett gråtande barn.  *suck* )

Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten.
( DET gjorde jag dock INTE )

'jag skriver en check' var en vanlig replik i shoppingsammanhang.
( hahahhahhaha Jepp, det gjorde man )

Snabbmat var detsamma som 'en grillad med mos'
( Och dinosaurierna dom dansar och dansar och dansar )


År 2010 , du vet att du lever år 2010  när :

   1. Du av misstag knappar in en pin-kod på mikrovågsugnen.
       
( Tja, det kanske fungerar ) 

   2. Du inte har lagt patiens med verkliga kort på flera år.
      
( Men det är ju för att jag inte hittar kortleken bara. )

   3. Du har 15 telefonnummer till en familj på 3 personer.
       
( eh ja.......... och inte ett enda som man kommer ihåg )  

   4. Du skickar e-post till dem som sitter bredvid dig.
      
( Ja, eller msn:ar med dotter en trappa upp i radhuset ) 

   5. Ursäkten för att du har tappat kontakten med gamla vänner är att du inte har deras e - postadresser.
      
( Hemskt men sant )

   6. Du har jobbat vid samma skrivbord i 4 år men för tre olika företag.
      
( hehe Ja, rätt vanligt idag ja )

   7. Din chef klarar inte av att göra ditt jobb.
      
( Nä, lika bra de ) 

   8. Din lunch består av rå fisk som du äter med pinnar.
      
( Och jag är riktigt duktig på det nuförtiden ) 

10. Du ringer familjen för att höra om de är hemma medan du kör in i garaget.
     
( Äsch, skulle jag aldrig göra juh )

11. All reklam på TV har en internetadress under. 
     
( Ja, SJÄLVKLART. Hur ska man annars hitta infon ?? )

12. Du får panik för att du lämnat huset utan mobilen
      (som du inte hade de första 20-40 åren av ditt liv) och måste åka tillbaka för att hämta den.
      
( Just den här känner jag inte ALLS igen mig i )  hm............      

13. Det första du gör när du kliver upp på morgonen är att gå 'online' innan du hämtar kaffet i espressomaskinen.
     
( Nästan. Det första jag gör när jag kommit till jobbet och arbetat en stund är att gå ner till 117 och köpa
      min morgonLatte )

14. Du lägger huvudet på sidan för att le :)
     
( Jupps ) 

15. Du läser detta och nickar och ler.
      
( Japps ) 

16. Ändå värre; du vet precis vem du ska skicka detta mail vidare till.
      
( Självklart och kommer dessutom exakt ihåg VILKA jag skickade den till förra gången jag fick den ) 

17. Du är för upptagen för att lägga märke till att nr 9 saknas i denna lista.
     
( ops )
  
18. Du scrollade upp för att kolla att den faktiskt inte var där.
     
( asgarv, det gjorde jag ja )

19. Och nu sitter du och ler åt dig själv.
     
( Precis )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0