Upplevelsebad i Skövde

I fredags var vi på badhuset i Skövde vilket ska vara Västra Götalands största upplevelsebad.
Och det höll en enormt hög standard för både liten och stor.
Bland annat hade dom det här i Upplevelsebadet:
  • Magic eye - vattenrutschkanan som du åker med uppblåsbara ringar. Åldersgräns 7 år.
  • Black hole - en mörk tunnel med blinkande ljus. Åldersgräns 7 år.
  • Turbo - den snabbaste av våra vattenrutschkanor, tävla om vem som kan åka snabbast! Åldergräns 10 år.
  • Crazy river - en vildfors utomhus, året om. Inte så mycket lutning, desto mer vattentryck! Åldergräns 13 år. Längdkrav 150 cm. Simkunnighet ett krav. Crazy river körs tyvärr inte när utetemperaturen är under -10 grader.
  • Utebassäng - simma ut även på vintern.
  • Strömkanal - känn kraften i vår strömkanal.
  • Vågbassäng - attraktionen som passar alla åldrar.
  • Klättermursbassäng - den som inte klarar att gå hela vägen trillar ner i plurret.
  • Vattenpist - en snabb rutschkana som går rakt ner i bassängen. Simkunnighet ett krav.
  • Trippelrutschkana - för de mellanstora barnen.
  • Drakpooler - för de minsta barnen finns draken.
  • Varmpool - en lugn pool med lite varmare vatten med uppsikt över drakpoolerna.
  • Själv bosatte jag mig merparten av tiden i Aqua Vitalis eller drog ett antal längder i 25meters bassängen.
    Det här fanns i Aqua Vitalis

  • Timrad bastu utomhus
  • Jordsauna utomhus
  • Utomhusdusch
  • Bassäng utomhus
  • Relaxrum med öppen brasa, servering samt soffor
  • Varmpool
  • Hamam (varmhäll)
  • Ångbastu
  • Auf guss-bastu
  • Upplevelsedusch
  • Hinkdusch
  • Vilorum
  • Här kommer lite bilder från hemsidan.
    Stora bassängen där dom bland annat hade vågmaskinen.




    Trippelrutschbana

    Klättervägg


    Timrad Bastu med utepool.
    Nu är jag nog lite bortskämd med Hasseluddens 40gradiga pooler för jag tyckte den var alldeles för kall.




    Ångbastun


    Mellan bastusittningarna kunde man dra i snöret och få en kalldusch.


    Is som man kunde svalka sig med och ta med in i bastun.
    Jag trodde det var nåt som var trasigt först.   *ler*


    Upplevelseduschen där man kunde välja mellan 3 olika ljud, ljus och vatten.
    Helläcker


    Det här är en Hamamsten som var ungefär 40grader varm.
    Där låg jag och mös i över 40minuter.
    Utanför fanns en varm pool som jag också svävade runt i både länge och väl.
    Även här trodde jag det var nåt som inte var riktigt klart.
    Stenen alltså så jag var tvungen att gå ut och fråga och då förklarade han vad en Hamam var.
    I Turkiet så kommer dom tydligen och gnider en med handdukar för att få bort gamla hudrester.
    Fast det hade dom ingen i Skövde.
    Synd !  :-)


    Helt underbart var det iallafall.
    Dom hade ju inte sportlov så i början var jag helt själv nere i SPA:t och rätt lite folk i bassängerna uppe.
    Det fanns också en utomhuspool med ström som man kunde glida runt i.
    Helt ljuvligt för det var en underbar dag och solen sken.
    Mer bilder kommer på Jansson och Skuttan sen.
    1000tack P-O och Lena.
    ALLTID lika skönt att komma till er och mysa.


    Kommentarer
    Postat av: Ninnie

    Så mycket reklam som du gör för de olika mysiga ställen du är på borde de ge dig frikort!

    Får du inte simhud mellan tårna av allt badande??

    2010-03-09 @ 11:31:13
    Postat av: Ligans Talesman

    Tror inte jag kan få det.

    Jag tror jag redan har det.

    :-)

    2010-03-09 @ 12:09:25
    URL: http://ligans.blogg.se/
    Postat av: Erica

    Ser helt underbart ut!! Och jag håller med, man blir ju så otroligt sugen på att bada, åka på spa, gå på afternoon tea och bara njuuuuta. Så roligt att läsa din blogg. :-)



    /Erica

    2010-03-09 @ 20:34:58
    URL: http://www.cheeserica.com/blogg
    Postat av: Kärlek och Politik

    Hej!



    Vilket härligt inlägg :)



    Jag lånade en av dina bilder från detta inlägget när jag skrev om mitt besök på Aqua Vitalis och länkade till det här inlägget. Hoppas att det är okej? Om inte, meddela gärna så tar jag bort det :)



    ~ Titti


    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0