Kladdkaka med Kanel- och Kardemummafudge


Nån som vill smaka ?


Satt och slösurfade lite igår och hittade in på DENNA ljuvliga sida.
Jag älskar julen med alla ljus, julgranen med allt pynt och och allt glitter och glamour.
Tyvärr så fungerar det inte att ha gran hemma hos Ligan längre.  :-(
INTE glad över det kan jag säga.
Men men...................

Den här kakan måste jag göra iallafall.
Kanske dax för en liten fika snart igen.
Fira 1-åringen och 6-åringen kanske.

Här är receptet:

Kladdkaka
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
100 g smör

Kanel- och kardemummafudge

1,5 dl vispgrädde
1 tsk honung (eller ljus sirap)
2 kanelstänger
1 tsk kardemummakärnor
200 g mjölkchoklad

Vispa ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna i en skål och vänd ner i äggvispet. Smält smöret och rör ner det.

Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant (24 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, 18 minuter. Låt den svalna något.

Stöt kanelstängerna och kardemumman lätt i en mortel. Koka upp grädde, honung och kryddor. Ta bort kastrullen från värmen och låt grädden dra i 10 minuter. Hacka chokladen och lägg den i en skål. Koka upp grädden igen och sila den över chokladen. Rör tills fudgen blir slät, bred sedan ut den över kladdkakan. Ställ in i kylen att stelna.

Servera med vispad grädde.


Kommentarer
Postat av: Malin

Oj, vad gott! Älskar choklad i alla former. Tänkte tips dig om en annan underbar hundsida, om det inte är den du hittat hos mig, och det är Grabbarna Boys, Patricia heter hon http://www.grabbarnaboys.blogspot.com/

En jättegullig blogg som man blir glad av.

Kram

2010-09-29 @ 07:57:36
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: Lisbet Lindell

Denna ska jag göra till på lördag då vi får gäster:)



KRAM!

2010-09-29 @ 16:30:49
URL: http://www.bc-cancer.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0