Kolmården - Föreläsningen

Klockan 10 skulle vi vara i receptionen på hotellet.
Sedan gick vi i gemensam tropp upp till Delfinariet.
Anna var ju med som åskådare och det fanns fler som var med som det.
Vi fikade det första vi gjorde och vår guide för dagen, berättade om vad som skulle hända.
Jag har världens sämsta minne för namn, har alltid haft, så det har inte med åldern att göra även om det inte direkt gör saken bättre *ler*, så jag kommer inte ihåg vad hon hette.
*skäms för det*
Efter fikat och första intron, fick våra medåskådare ge sig ut i djurparken på egen tazz för att kika lite.
Djurparken är ju inte officiellt öppen vintertid, utan det är för lite olika aktiviteter som folk får komma in.
Vi andra fick oss en rejäl föreläsning på ca 2timmar.
Om jag ser uttråkad ut så är jag definitivt INTE det.


Bland annat fick vi lära oss följande;¨
* Delfiner sover aldrig. Den vilar ena hjärnhalvan medans den andra går upp och andas.  Detta innebär att den inte kan sövas och allt som ska göras med en delfin har tränats in. Varenda litet moment.
* Tränarna tränar dom ca 6ggr per dag. Ofta väldigt korta pass, men mycket träning blir det.
* Blåshålet är delfinens näsa.
* Delfinen saknar stämband men tjattrar för fullt iallafall.
* Dom pratar med näsan och lyssnar med underkäken.
* Delfinens fantastiska hörsel är bäst i hela djurriket.
Exempel; Människan hör 25khz, Hunden 30khz, En fladdermus 100khz och Delfinen 150khz
* En delfin är dräktig i 54veckor.  Hjälp.... *ler*  och löper en gång per år.
* Ungen diar 4-6ggr per timme men oftast bara nån minut i taget.
* Den ligger dubbelvikt i mammas mage.
* Delfinerna har infällda spenar och könsorgan.
* Delfinerna har en gång i tiden varit landgående och har många organ inuti sig som är precis som våra fast dom inte syns.
* Det finns idag något som heter Europeisk samförvaltning och är ett samarbete mellan olika djurparker i världen. Man byter djur med varandra helt enkelt. Inte nödvändigtvis rakt av dock utan Kolmården kan ge ett djur till nåt land i Europa som i sin tur ger ett annat djur till en djurpark någon annanstans i Sverige.
På det sätter så blir det inte inavel och det är inte bara dom rika djurparkerna som har råd att få nya djur.
Dock så är det oerhört dyrt iallafall. Hon berättade när den nya hanen kom till Kolmården efter att Flipper hade gått bort.  Den kom från Frankrike. Då åker det folk från Sverige ner dit för att lära känna den och sedan följer det folk från Frankrike med hit för att se att allt går bra.
Dom forslas med flyg ?!
Jupps
Dom läggs i ett jättestort badkar och sen sitter man och öser vatten över delfinen.
Wow säger jag, vilket projekt.
* Delfinerna tränas med något som heter operant betingning. Kallas också klickerträninge eller visselmetoden.
Jättekul att se, för dom använder samma sorts överljudsvisselpipor som man kan ha när man tränar hund. Jag har en sån visselpipa hängande i min hall.
Klickerträning ska jag försöka ge mig på med Prinsen.
Dom har nåt som heter Startpunkt "stationering" vilket innebär att det är "hand mot nos".
När delfinen gör rätt får dom en belöning.
DET ska jag försöka med Prinsen för jag tror att han kan lära sig det.
Iallafall säger tränarna där att alla djur KAN lära sig det.
Klickerträning är också rätt vanligt i hundvärlden, men inget jag använt förut.
Fast jag har en klicker hemma.

Oj, det blev massor.
Det var allt jag skrev ner men självklart berättade hon mycket mer.
Det finns en del mer att läsa på Kolmårdens egen sida.
Efter föreläsningen fick vi lunch.
*mums*
Det var kanongott.




Snart snart kommer delfinerna.
Vi ska bara ut i djurparken först.
*ler*


Kommentarer
Postat av: Nea theCat

:)



Katt skrift?



Nosgos

2011-04-02 @ 17:32:17
URL: http://www.neathecat.se
Postat av: Inkan o Ligan

haha ops, tryckte på fel knapp.

Skulle vara sparaknappen. ler

2011-04-02 @ 17:33:00
URL: http://ligans.blogg.se/
Postat av: madde

underbar helg du haft!

klickerträning är sååå bra och funkar på alla djur!! och är såå kul att träna med!

2011-04-03 @ 08:38:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0