Jens Linders blomkålssoppa

Jupps kära vänner, ikväll lagar jag mat.
Men, som vanligt så kan jag ju inte göra efter boken helt och hållet.  *ler*
Jag skulle ju inte vara jag om jag gjorde det liksom.
MEN, jag lagar mat ?!
Jag ger mig i kast med det.
Japp, ni får gärna klappa alla tassar ni har och skrika heja heja.
Det är jag nämligen värd.
Den här soppan hörde jag på radion nån av helgerna jag var på Landet i höstas faktiskt.
Plus att jag sett ett program om att just soppa mättar mer och längre än vanlig mat.
Annika och Anette, på XTRAvaganza, ni ska ha stort tack för ert pepp.
MEN, det här är ju bara början liksom.
Stackare, ni vet inte vad ni gett er in på.   *ler*

Millan, nu är det dags att ösa recept över mig så jag slipper äta den här soppan i all oändlighet.   *skratt*
Nå, här kommer lite bilder.

Det här är blomkål.
Den hittade jag utan att leta ihjäl mig.
Duktig jag


Sen skulle det inhandlas lagerblad.
Lagerblad är nåt jag aldrig har inhandlat, men räknade raskt ut att jag måste hitta det i kryddhyllan nånstans iallafall. Jag vet ju hur dom ser ut.  hehe


Sen tänkte jag dryga ut soppan med lite zuccini.
Säkert kalorisnålt och dessutom gott.


Skivade en purjolök, för det stod det i receptet att det skulle vara.
Creme fraichen som är på bilden ska egentligen inte vara med i just den HÄR soppan.
Jag tror att jag blandade ihop några recept, men vad gör väl det.
Det går säkert utmärkt med creme fraichen också.


För att göra den lite matigare och dryga ut den ytterligare, har jag hällt i lite frysta grönsaker.


Till slut toppade jag den med två kycklingbitar.


Tja, sen har jag hävt i lite kryddor och annat kul.
Nu står det på spisen och kokar.
När det är klart ska det mixas till en smet.

Kommentarer
Postat av: Millan

Super!! Då får dagen tips bli en megagod soppa.

Fryst broccoli ca 0,5 kg

Blomlkål 0,5 kg

Vatten 0,5 liter

1 buljongtärning (bäst med kyckling tycker jag)

1 dl matgrädde

1 msk riven parmesan.

Koka 5 minuter, mixa med stavmixer, KLART! Knäckebröd med philadelfia light och rökt kalkon är gott till. Magert och bra. Kram, fler tips kommer;)

2011-02-27 @ 19:58:22
Postat av: Inkan o Ligan

Åh, gullnos.

1000tack !

Kram

2011-02-27 @ 20:06:11
URL: http://ligans.blogg.se/
Postat av: Bezzie's och Magou's matte

Vad duktig du är!! Jag ÄLSKAR grönsakssoppor, är dock gift med en man som kan äta råa grönsaker kilovis, men hatar dem i kokt format.

Lynelle har beställt en kokbok med grönsakssoppor i födelsedagspresent, jag kanske ska ge ut den i två exemplar?? (hon är helkass på att laga mat)

Postat av: Anette

Heja Inkan!

Måste få höra hur soppan SMAKADE!!

Ser jättegott ut :)

KRAM

Anette

2011-02-28 @ 10:07:14
URL: http://www.xtravaganza.se/solna
Postat av: Inkan o Ligan

Den jag gjorde igår var jättegod.

Liiite för lite sting i den iof.

Har hämtat lite andra recept ur en viss bok. ler

2011-02-28 @ 11:46:06
URL: http://ligans.blogg.se/
Postat av: Therese Bergsmo

Åh, vad duktig du är. Du kommer att bli en hejjare på soppor ;-)



Massa kramar!

2011-02-28 @ 14:48:42
URL: http://www.bergsmo.se
Postat av: Inkan o Ligan

haha Jag kommer troligen HATA soppor Therese.

ler

Skämt åsido

2011-02-28 @ 16:32:34
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0