Kladdpepparkaka Recept + Glöggrädden

Kladdpepparkaka:
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen ingefära
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen nejlika

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda samman mjöl, kakao, vaniljsocker, kanel, ingefära, kardemumma och nejlika. Rör försiktigt ner blandningen i äggsmeten.
3. Vänd ner smöret. Häll smeten i en rund form med avtagbarform. Grädda kladdpepparkakan i mitten av ugnen ca 9-10 minuter. Låt svalna. Sikta över kakao vid servering och servera med glöggrädde.

Jag tog en deciliter mindre strösocker än det står där. Tyckte inte det behövdes så mycket socker.
Istället tog jag ett extra ägg.  Om det hade nån betydelse vet jag inte, men lite mer protein lät nyttigt. haha

Här kommer Glöggrädden också om ni vill prova den.

1 msk glögg per dl grädde  Prova dig fram.
Vispa grädden rejält hårt innan ni häller på glöggen.

Jag finns här på bloggen och min mailadress finns där, så ni kan höra av er en stund innan jag ska komma.  *ler*


Kommentarer
Postat av: Malin

Mums vilken spännande variant av kladdkaka! Ska bjuda dig på min med apelsinchoklad- kladdkaka nångång, ja om du gillar apelsinchoklad så klart ;-)

Kram

2011-01-10 @ 08:18:33
URL: http://www.cannolisblogg.se
Postat av: carina

Den måste testas :)

Ha en bra dag!

Kram vännen!

2011-01-10 @ 12:39:10
URL: http://Izors-blogg.blogspot.com
Postat av: madde

mums! vill gärna ha recept på apelsinkladdkaka oxå! tack på förhand!

2011-01-10 @ 13:28:59
Postat av: Lisbet Lindell

TACK TACK TACK!!! Du är BÄST, jag har aldrig ägt en sån fin handduk med mitt namn på, Jag blev jätteglad, du vet hur du ska förgylla min dag när jag är deppig.

TUSEN KRAMAR Lisbet

2011-01-10 @ 18:06:59
URL: http://bc-cancer.blogspot.com/
Postat av: Inkan o Ligan

Eh Malin, jag är inte speciellt förtjust i apelsinchoklad faktiskt. skäms lite



Lisbet, du är självklart värd det.

2011-01-10 @ 19:56:18
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0