Älvdalen Del 4 - Ett äkta liv i urskogen

Här uppe i Balser finns vare sig el, vatten eller andra bekvämligheter.
Inte helt sant dock.
En brant backe ner från stugan rinner en stor älv och precis utanför stugknuten, rinner en bäck full med vatten.
Martin är ju ingenjör, så han har fixat både rinnande vatten inomhus och satt upp en solfångare.
När jag var där byggde han ett vattenkraftverk.
Till bastun ska det sedan fixas en varmvattenberedare och en duschkabin.
Nytt aggregat till bastun, var precis nyinstallerat.
SÅ, snart är det bekvämare där än i min stuga, som varken har rinnande vatten, en egen bäck eller dusch.  *ler*
Nå, nu älskar jag mitt lilla Landet i massor och dessutom ligger det liiite närmre än Balser.
För små tvåbeningar är det ett paradis.
Dom förstår ju inte vare sig ordet civilisation eller innebörden av det.
Mamma ska baka tunnbröd på en eld ute.

Och Levina "degar" så gott hon kan.


- Mamma mamma, jag vill också dega, precis som syrran.
- Wilmer, du får vänta tills du åtminstone når upp till bordet.


Mamma och Levina hämtar ved till bakningen.
Tänk, vilket äventyr för en liten treåring.


- Kolla Inkan, vad jag kan.


Marie gräddar tunnbröden.
Kan tala om att dom var sjuuukt goda.


Sen klättrade vi ner ett snäpp från gårdagens middag på oxfilé, till dagens middag som blev tacos.
Dock supergott, FAST, det bara var tisdag ?!
Jag är helt övertygad om att köttfärs, som är stekt utomhus, smakar dubbelt så gott som vanlig.


- Du har helt rätt Inkan.
- Smakar mycket godare.


Så var det det där med Martins alla slangar och grunkor i bäcken.
Spännande spännande för en treåring, men förbjudet förbjudet.
Marie och jag fixar mat, eller tja Marie fixar och jag snackar.
Som vanligt  *ler*
Så ser jag helt plötsligt hur en av dom tjocka slangarna rör på sig.
Anar oråd och säger till Marie, som går och kikar till dotter.
Dotter hade då ordnat en schysst fontän rakt in i skogen.
Hon hade pillat och troligen dragit i nåt hon inte skulle.
Hon lär inte göra om det, för hon blev skitskraj pluttan.

Pappa instruerar dotter vad man får och inte får göra och hur allt fungerar.


- Så här ska du göra Levina.
- Såga rakt såhär bara, så blir det bra.


- Såhär Pappa ?


- Helt rätt mitt barn.
- Du blir säkert nåt stort.  *ler*


Vad blir det månne av denna lilla då ?
Tja, han kommer troligen lägga ner rör i varenda älv i hela Älvdalen.
Han har ju sett hur Pappa gör.


FAST pappa kanske inte har röret i munnen lika mycket som lilleman.  :-)


Kommentarer
Postat av: Kjelle Bus

Kan tänka mig att dom där tunnbröden smakade himmelskt :)

Åh visst smakar mat som lagas och äts ute bara sååå mycket bättre !!!

2011-07-12 @ 19:30:38
URL: http://kjellebus.blogspot.com
Postat av: Bezzie's och Magou's matte

De tunnbröden verkar förföriska - men ingenjörn får väl ta och bygga upp spisen till bättre arbetshöjd. Kolla in Morberg, han vet hur man gör

2011-07-13 @ 05:53:37
URL: http://kathleensuppdateringar.blogspot.com/
Postat av: Inkan o Ligan

Ja Kjelle Bus bättre kan det inte bli.

*Bezzie's och Magou's matte* den är inte riktig bofast ännu. Den stod framför min stuga förut, men där kunde vi ju inte vara när Ligan satt därinne och kunde bli rökskadade. :-)

2011-07-13 @ 09:14:42
URL: http://ligans.blogg.se/
Postat av: Gunilla och Frasse

Du lever ju rena lyxlivet i Balser jämfört med Landet, så se upp så du inte blir bortskämd :-)

Skämt åsido, det ser härligt ut med tunnbröd och köttfärs och familjeliv och naturscenerier och allt :-)

Härliga dagar, förstår jag!

Kramar och tassklappar

2011-07-13 @ 19:48:07
URL: http://gunillaofrasse.allas.se/
Postat av: Inkan o Ligan

Ja nog blev jag bortskämd alltid. Mat tre gånger om dagen och ständig rörelse av de små.

Så härligt Kram

2011-07-13 @ 20:10:55
URL: http://ligans.blogg.se/
Postat av: Mia systeryster

Vad mysigt att baka tunnbröd över en eld=D

2011-07-13 @ 20:43:24
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Inkan o Ligan

Ja, de va verkligen urmysigt och så gott när dom är lite varma sådär. mums

2011-07-14 @ 10:00:57
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0